[Figyelem! Az alábbi szövegben tizenötször fordul elő a maszk!]
Vírushiszti - ha ezt hallotta Esti Kornél, fütyölve a nyelvi jelenségeket tudományosan leíró szenvtelenség kötelmére, előrántotta 38-as Smith and Wessonját, és lelőtte az illetőt, mint egy kutyát. Olykor még meg is erőszakolta őket, de ezt ő maga is túlzásnak tartotta.
[Gyűltek az utálatos, szalonképtelen szavak; e.g. gyűlölködés – ezt, a többnyire csak címig jutó olvasó, a felháborodás, méltatlankodás, szörnyülködés, megvetés, számonkérés, felelősségre vonás helyett használja, alaptalanságot sugalló, szándékos demagóg félreértésként – de a szavak csodálatos életéből a szavakkal való csodálatra cseppet sem méltó kilátástalan küzdelem lett.]
Vírushiszti – használójának a mentősök, ápolók, orvosok elkeseredett erőfeszítése, a rokonaikat, barátaikat gyászolók fájdalma, az ismerőseik vagy saját egészségüket féltők aggodalma, a betegség okozta kín jár az eszében? Aligha. Talán a vészhelyzetet kihasználó politikusok és a kifejezést meghonosító szélhámosok, kuruzslók, kóklerek, sarlatánok, vajákosok, csalók közszereplése, és a velük egy nyelvet beszélő összeesküvés- elméletek híveinek alapigazságai. Estinek az antimaszkista pizzafutár arcára dermedő páni félelem, amikor a kerítésen átnyúlva vette át a pénz a karanténban senyvedő szomszédtól: nincssemmifélejárványcsakazemberekethülyítik-akkorjómerénkovidosvagyok.
Meg a nyolc osztályon éppen csak átbukdácsoló gyermekkori társ meglepően magabiztos természettudományos axiómái. (Sok strucc életét mentette már meg a homokba dugott feje?)
Esti alighanem többet kapott az Úrtól személyiségből, szabadságból (személyes szabadságból), mert nem félt attól, hogy a maszk korlátozná őt ilyesmiben. A szociális távolságot is ildomosnak tartotta; pandémiától függetlenül nem kívánkozott felebarátaihoz másfél méternél közelebb. (Sőt! Még kezet is gyakran mosott!)
A maszk egy jelzés, a jószándék, az együttműködés jele - gondolta Esti. Érte kellemes és kellemetlen meglepetés is; látott maszkot olyan ismerősökön, akikről az emberismerete azt jövendölte, minden körülmények között ellenállnak a maszkiviselés kötelezettségének, és fordítva.
[Ahogy a nyomorult III. Richárd-epigon és az ő minisztere naaagy födetlen arcával pöffeszkedik európai, ázsiai politikusok között – amikor viselik, álarcnak tűnik! – nyilvánvaló: szotyolát nem lehet maszkon át köpködni.]
Az antimaszkisták arckifejezése – bár elrejtené inkább egy színes, fekete, mintás vagy egyszerű, sebészi, a cseppfertőzést akadályozó szövetdarab – ellenszenves, önelégült lázadást mutat; énkülönbvagyoknemárthatnekemholmivírusarettegőkmaradjanakotthon.
De Esti érzékeli a szépséget is a maszk mögött. A női szemek [asszonyságok szeme] ragyogását - a maszk, mint sejtelmesen izgató fehérnemű! És az összpontosult figyelmet, ahogy a maszk alatt megbúvó mondanivalót fürkésszük [megint egy utálatossá vált szó!], egymás szemébe nézve; fintor, ajakbiggyesztés, grimasz, mosoly nem homályosítja el a lélek tükröződését, láthatóvá válik a maszk alatt rejtve maradó látens mondandó. Az idea reciproka is érvényes. Ha egy lelketlen benső bámul kifele a vázból, akkor a maszk roppant előnytelenné válik, hangsúlyt kap az üres vagy zavaros, kifejezéstelen vagy (agy)halott tekintet. Persze, hogy nem az orr a lélek tükre, bár a maszkot az orruk alatt viselők talán így gondolják.
Vírushiszti – jel-szó! Az empátia, az érzelmi intelligencia siralmasan alacsony szintjét jelzi [ott üvölt a szó mögött az egész … vircsaft] A maszk- jelkép; éppen az ellenkezője. De van tovább is: oltáshiszti - a tudomány, a jószándék, végső soron a valóság tagadása. Esti érzékelte a szóban (és a mozgalomban) formálódó tehetetlen dühöt, a kiszolgáltatottság, a szorongás, a normáliséletetakarás reménytelen indulatát, de visszatetszést keltett benne a provinciális, érzéketlen embertelen válasz.
A vírushiszti nem lehet az evolúció kulcsszava, kérészéletű divatszó, ebben Esti biztos volt, helyette választékosabb, értelmesebb, átgondoltabb, emberibb és erősebb! szó kellene; csodálatos élete talán nincs, de hangsúlyozza, érzékelteti az emberiséget fenyegető veszedelmet, a környezet óvó tiszteletét, az életmódváltás képességét.